Båtblästring
Blästring av båtar brukar ofta innebära dammproblem för båtklubbar, närmaste grannar etc men med vår egna teknik har vi minskat dammproblemen med 95%. Blästring av plastbåtar görs oftast upp till vattenlinjen. Blästring tar bort all gammal färg men skadar inte frisk gelcoat och lämnar efter sig en sträv/porig yta som gör att grundfärg och spackel fäster bra.
Vi anpassar materialet efter båtens skick t.ex vilken slags färgtyp som bottenfärgen består av för vissa fall så sitter färgen hårdare och vissa lösare. För att inte skada gelcoaten så blandar vi blästermaterialet själva för att uppnå bästa resultat. I nästan alla gelcoatlager finns små luftfickor av gelcoat ibland är dessa väldigt små och svåra att se med blotta ögat men de upptäcks genast vid blästring vilket man ofta inte ser vid slipning. Gelcoatlagret blir bättre efter blästring då man öppnat blåsorna eftersom dessa blåsor kan bilda böldpest och gömma fukt.
Böldpestblästring
För att motverka problemet som nämns ovan blästrar man hårdare på blåsorna så att vätskan som luktar ättika rinner ut ur blåsorna. Vi sköljer med färskvatten ett par gånger och använder inte högtryck. Båten får torka ur under ett par månader. Denna behandling rekommenderas att göras på hösten så att båten får en längre tid att torka så att båtsäsongen inte blir förstörd.
Blästring av stålbåtar
Stålbåtar blästras till SA 2,5 vilket innebär 100% renlighet i stålet. Det innebär att all färg och rostavlägsnas. Efter blästring ska man omgående lägga på en grundfärg helst en epoxy för att undvika att stålet ska börja rosta igen vilket annars sker snabbt i fuktig miljö. |